Ontwerptraject met de hockeybond

Hockey, stoer gemaakt

Soort Project
Creatieve sessietraject
Opdracht
Hoe krijgen we meer jongens op hockey?
Klant
Koninklijke Nederlandse Hockey Bond
Resultaat
Poster met resultaten
Sequi corrupti aperiam rem qui officia. Ea nihil fuga id pariatur repellat. Illo odit repellendus.
No items found.

HOe stoerder de sport, hoe meer jongens?

De Koninklijke Nederlandse Hockey Bond vroeg ons in te stappen bij een communicatie- en marketingstrategie voor het komende jaar. De missie? Het aantal jongens en meisjes op hockey weer in balans brengen! De KNHB had als initiële idee om hockey stoerder te laten zien naar de doelgroep en wij leidden ze door deze zoektocht in een creatief traject.

Op zoek naar de definitie van stoer

Eerst een stapje terug: wat is stoer eigenlijk? We gingen aan de slag met moodboards, rolmodellen en meer creatief onderzoek. En is dat dan wat jongens echt willen? Alle nodige vragen werden gesteld.

Het proces gevisualiseerd

Door het hele traject te visualiseren, kon gemakkelijk naar andere collega's worden gecommuniceerd waarom er voor een bepaald idee is gekozen. Zo bleef alles helder en bij de kern.

In interactie met de praatplaat

De KNHB werd gestimuleerd om op de poster met het resultaat verder te schrijven en post-it's te plakken. Het project had geen einde en zo bleef de poster daar ook relevant voor.

Om een nieuwe doelgroep aan te trekken, moet hockey een stoer karakter krijgen.

Met moodboards, het ontdekken van belemmeringen en kansen en persona’s kwamen we samen met de hockeybond tot de kern van stoer: baldadig, zelfvertrouwen en ontdekken, waarop vijf nieuwe projecten werden gestart.

De vraag achter de vraag

Dat de hockeybond al wist wat ze wilde gaan doen, was handig. Zo konden we gericht aan de slag! We vonden het echter ook belangrijk om de aanname te testen waarin een 'stoerder' beeld van hockey meer jongens aan zou trekken. Want waarom zou het niet juist meer stoere meiden aantrekken?

Door verschillende oefeningen kregen we een gedeeld beeld van wat de deelnemers als stoer zagen. Misschien was het woord stoer niet 100% een match, maar door de resultaten van de oefeningen te visualiseren, werden we letterlijk omringd met de lading die de deelnemers aan stoer gaven.

Wat moet er stoer worden?

Nadat er werd vastgesteld dat stoer inderdaad de gewenste richting voor dit project was, gingen de deelnemers aan de slag met de precieze benaming van het probleem, een grote brainstormsessie en zelfs een test en planning van de eerste ideeën kwam aan de orde. Uiteindelijk zijn hier bijvoorbeeld de Urban Roadshow en vernieuwingen in Urban Hockey uit gekomen.

Door de double diamond

De Double Diamond is een methodiek die kan ondersteunen in een ontwerpproces. Grof gezegd deel je het ontwerpproces op in de vier fasen van ontdekken, probleemdefinitie, brainstormen en prototypen/testen.

Toen we instapten in het project was er al een deel onderzoek en probleemdefinitie gedaan en uiteindelijk trokken we het traject met de KNHB nog iets verder dan de Double Diamond door ook de vervolgstappen in te plannen. We kozen daarom voor een poster indeling die qua vorm overeenkomt met de fase van de double diamond waar wij bij aansloten: voornamelijk de tweede diamant, maar ook een stukje daarvoor en zélfs nog een concrete planning erna: onze derde diamant!

Andere Projecten

Projectteam staat om een praatplaat heen
Een 'perishable fruit journey' uitgetekend

De reis van de banaan

We gingen van customer journey map naar de reis van de banaan. In een PraatPlaat konden we precies aanwijzen waar de belemmeringen hun oorsprong vonden en waar de kansen voor het oprapen lagen. Handig om snel te communiceren naar teamleden aan de andere kant van de wereld.

Bekijk project
arrow_forward
Veritatis corrupti id qui recusandae iusto blanditiis dignissimos non. Quo dolor ea eligendi sit. Hic in culpa veritatis expedita
participatiesessies in de zorgsector

Zorgdromen ontdekken

Samen met platform IZO, een samenwerking tussen 17 organisaties uit de zorgsector, organiseerden we 3 participatiesessies verspreid door het land. We hielpen zorgbehoevenden hun ervaringen te delen en werkten samen naar oplossingen. De resultaten werden in verschillende PraatPlaten verwerkt en door een animator werden onze visualisaties tot leven gebracht!

Bekijk project
arrow_forward

Benieuwd geworden?

Laten we even bellen!