Vlak voordat De PlaatPraters een feit werd, volgden Feike en Anne een coachingstraject via Designer's Identity (voor ontwerpers die willen weten wat ze nu echt goed kunnen en willen). In dat traject kwam een opdracht voorbij voor Royal HaskoningDHV. Een logistieke puzzel oplossen, zodat het product in betere staat geleverd wordt... wij vroegen ons af hoe we dát moesten aanpakken.
Niet geheel onverwacht raakten we ergens halverwege het project de draad kwijt. Alle informatie onthouden en op de juiste manier met elkaar verbinden bleek knap lastig te zijn! Uit frustratie begonnen we een groot whiteboard vol te tekenen met alles dat we steeds vergaten. En het werkte! Niet alleen konden we snel verder wanneer we het even kwijt waren, maar ook zagen we steeds beter waar nog informatie miste, of waar kansen tevoorschijn kwamen.
Twee weken werkten we keihard om alles op een plaat te krijgen. We tekenden de hele productreis uit, van het ene werelddeel naar het andere. Daarnaast maakten we plaats op de tekening voor de stakeholders, een dwarsdoorsnede van een goederenschip en een samenvatting van wat het product goed en minder goed aankan. We konden als vanzelf de pijnpunten aanwijzen en bedachten daarop creatieve oplossingen, die soms fundamenteler waren dan de kaders van de oorspronkelijke vraag.
Na de oplevering van de plaat waren de opdrachtgever, het team in Nederland én in het buitenland onwijs enthousiast. En zij niet alleen: Feike en Anne besloten deze manier van werken door te trekken naar een nieuw bedrijf, De PlaatPraters.
In de beginfase van dit nieuwe bedrijf gingen we na wat nu precies de toegevoegde waarde was die we hadden geleverd. We kwamen uit op de 3 I's:
Samen met platform IZO, een samenwerking tussen 17 organisaties uit de zorgsector, organiseerden we 3 participatiesessies verspreid door het land. We hielpen zorgbehoevenden hun ervaringen te delen en werkten samen naar oplossingen. De resultaten werden in verschillende PraatPlaten verwerkt en door een animator werden onze visualisaties tot leven gebracht!
Om een nieuwe doelgroep aan te trekken, moet hockey een stoer karakter krijgen. Met moodboards, het ontdekken van belemmeringen en kansen en persona’s kwamen we samen met de hockeybond tot de kern van stoer: baldadig, zelfvertrouwen en ontdekken, waarop vijf nieuwe projecten werden gestart.
Laten we even bellen!