participatiesessies in de zorgsector

Zorgdromen ontdekken

Soort Project
Facilitatie van een co-creatie traject
Opdracht
Wat willen mensen nu echt van hun zorgaanbieder?
Klant
IZO/Zorginstituut Nederland/Daily Creations
Resultaat
Visuele rapportage van de conclusies + animatie
Veritatis corrupti id qui recusandae iusto blanditiis dignissimos non. Quo dolor ea eligendi sit. Hic in culpa veritatis expedita
No items found.

Waar heb je behoefte aan als je zorg nodig hebt?

Met die vraag gingen we naar drie plekken in Nederland. Mensen vertelden ons hun grootste ergernissen en deelden hun dromen over hoe het zou kunnen zijn. Samen met Daily Creations deden we de facilitatie en verwerking van de sessies, gevisualiseerd natuurlijk!

Alle stakeholders erbij betrekken

Door de mensen waar het om gaat mee te laten denken aan de oplossing, doe je gebruikersonderzoek én prototyping in één.

Visualiserend ontwerpen

Doordat er live getekend wordt, kan iedereen zien wat er al staat, waar het nog anders kan of wat er echt nog ontbreekt. Wanneer iedereen het eens is met de tekening, is men het eens met het concept.

UX-partner voor relevante inbreng

Samen met Daily Creations mochten we dit project gaan doen. Zij zijn gespecialiseerd in user experience en daarmee ook in de klantreis. Zo gaf letterlijk elk persoon in de sessies een unieke bijdrage!

Wat hebben burgers nodig voor eigen regie in hun zorg?

Daily Creations vroeg De PlaatPraters voor een samenwerking binnen het zorgdomein. Voor Zorginstituut Nederland en platform IZO gingen we het land door om burgers van alle leeftijden te spreken over hun goede en slechte ervaringen met de zorg. Ook bouwden we aan nieuwe dromen voor in de toekomst.

Alle stakeholders

Bij Platform IZO zijn ontzettend kundige organisaties aangesloten. Zorginstituut Nederland zag naast deze deskundige partners ook hoe belangrijk het is om de mensen waarvoor je iets ontwerpt, te betrekken bij het ontwerpproces. Wij staan daar volledig achter! 

Je hoeft geen ontwerper of wetenschapper te zijn om te kunnen uiten wat je wel en minder fijn vindt. Daarbij komen mensen van buiten een project vaak met heel andere ideeën dan de projectteamleden die zich al lang bezighouden met het onderwerp. Een frisse wind dus!

Co-creëren in de toekomst

Wanneer je mensen uit je doelgroep gebruikt om je nieuwe dienst of product te ontwerpen, of andere belanghebbenden daarvoor inzet, spreken we van co-design. Je vergroot daarmee de kans dat je nieuwe idee goed ontvangen wordt!

We bedachten creatieve, laagdrempelige opdrachten om deelnemers hun ervaringen te laten uiten. Ook gingen ze door future probing te gebruiken aan de slag met hun droombeeld voor de zorg over 10 jaar. Terwijl de deelnemers praatten, zorgde een tekenaar ervoor dat de dromen werden gevisualiseerd en uiteindelijk hebben we een rijk beeld van deze dromen gemaakt in een animatie:

Andere Projecten

Projectteam staat om een praatplaat heen
Een 'perishable fruit journey' uitgetekend

De reis van de banaan

We gingen van customer journey map naar de reis van de banaan. In een PraatPlaat konden we precies aanwijzen waar de belemmeringen hun oorsprong vonden en waar de kansen voor het oprapen lagen. Handig om snel te communiceren naar teamleden aan de andere kant van de wereld.

Bekijk project
arrow_forward
Sequi corrupti aperiam rem qui officia. Ea nihil fuga id pariatur repellat. Illo odit repellendus.
Ontwerptraject met de hockeybond

Hockey, stoer gemaakt

Om een nieuwe doelgroep aan te trekken, moet hockey een stoer karakter krijgen. Met moodboards, het ontdekken van belemmeringen en kansen en persona’s kwamen we samen met de hockeybond tot de kern van stoer: baldadig, zelfvertrouwen en ontdekken, waarop vijf nieuwe projecten werden gestart.

Bekijk project
arrow_forward

Benieuwd geworden?

Laten we even bellen!