Daily Creations vroeg De PlaatPraters voor een samenwerking binnen het zorgdomein. Voor Zorginstituut Nederland en platform IZO gingen we het land door om burgers van alle leeftijden te spreken over hun goede en slechte ervaringen met de zorg. Ook bouwden we aan nieuwe dromen voor in de toekomst.
Bij Platform IZO zijn ontzettend kundige organisaties aangesloten. Zorginstituut Nederland zag naast deze deskundige partners ook hoe belangrijk het is om de mensen waarvoor je iets ontwerpt, te betrekken bij het ontwerpproces. Wij staan daar volledig achter!
Je hoeft geen ontwerper of wetenschapper te zijn om te kunnen uiten wat je wel en minder fijn vindt. Daarbij komen mensen van buiten een project vaak met heel andere ideeën dan de projectteamleden die zich al lang bezighouden met het onderwerp. Een frisse wind dus!
Wanneer je mensen uit je doelgroep gebruikt om je nieuwe dienst of product te ontwerpen, of andere belanghebbenden daarvoor inzet, spreken we van co-design. Je vergroot daarmee de kans dat je nieuwe idee goed ontvangen wordt!
We bedachten creatieve, laagdrempelige opdrachten om deelnemers hun ervaringen te laten uiten. Ook gingen ze door future probing te gebruiken aan de slag met hun droombeeld voor de zorg over 10 jaar. Terwijl de deelnemers praatten, zorgde een tekenaar ervoor dat de dromen werden gevisualiseerd en uiteindelijk hebben we een rijk beeld van deze dromen gemaakt in een animatie:
We gingen van customer journey map naar de reis van een fragiel product. In een PraatPlaat konden we precies aanwijzen waar de belemmeringen hun oorsprong vonden en waar de kansen voor het oprapen lagen. Handig om snel te communiceren naar teamleden aan de andere kant van de wereld.
Om een nieuwe doelgroep aan te trekken, moet hockey een stoer karakter krijgen. Met moodboards, het ontdekken van belemmeringen en kansen en persona’s kwamen we samen met de hockeybond tot de kern van stoer: baldadig, zelfvertrouwen en ontdekken, waarop vijf nieuwe projecten werden gestart.
Laten we even bellen!